Clicky

M/S Clipper

Välkommen till M/S Clipper

M/S Clipper

Glädje – Gemenskap – Spänning

Erfarna skeppare – Hjälpsam personal – Utrustning att hyra ombord – Flytoverall till alla!

M/S Clipper drivs sen 30 år av Pontus med fru Therese.
M/S Clipper är en STOR vacker träbåt med mysig, fräsch cafeteria där vi serverar korv, bröd, choklad, chips, dricka, öl m.m.
Vi på Fladen fisketurer sätter säkerheten främst.
Det är en självklarhet att du ska känna dig trygg ombord med oss.
M/S Clipper är är den nyaste och snabbaste fiskebåten i Varbergs innerhamn.
All personal ser till att du får en riktigt fin stund på sjön.

Hos oss blir du omhändertagen!

M⁄S Clipper uppfyller de nya kraven om läckstabilitet och får därmed fortsätta köra turer 20 nautiska mil från kusten. Clipper, dess besättning och landorganisation har dessutom som första turbåt uppgraderats till full ISM. Clipper har numera fem vattentäta sektioner för att med god stabilitet hålla sig flytande om olyckan är framme. Fullt ISM påvisar att besättning och fartyg har kvalitetssäkrat sina säkerhetsrutiner till högsta nivå.

M⁄S Clipper är byggd som yrkestrålare 1967 i Danmark för fiske i Nordsjön. Hon är byggd med extra spant och ett extra tjockt skrov för att klara att bära mycket last. Hon är byggd med vattentäta skott för sektionering i fem sektioner. Som trålare kunde hon tack vare sin styrka användas 300 dagar om året i Nordsjöns hårda väder.

• 1991 renoverades hon och byggdes om till turfiske/passagerarfartyg. Bland annat byggdes en servering med salong ovan däck. Fartygets passagerarutrymmen brandisolerades mot maskinrum, rökdetektorer och flamdetektorer, livflottar, flytvästar mm installerades.
Det förre detta lastrummet under däck byggdes om till en salong under däck.
• En ny 4-blads lågvibrationspropeller med ny axel monterades 1998.
• En helt ny elektroniskt styrd Caterpillar huvudmaskin på 550hk installerades år 2000.
• Ett mycket avancerat DGPS Simrad navigationssystem med kartplotter och elektroniskt sjökort sattes in 2001 och ny autopilot 2002.
• Under 2003 sattes en ny Valmet 50hk nödgenerator in som bl.a. driver nödlänsar och nödpump.
• 2006 installerades ett helt nytt automatiskt nödradiosystem, GMDSS, samt en helt ny radar med automatisk spårföljning (ARPA).
• 2007 Helt ny DGPS kartplotter Simrad med tillhörande databank för positioner monteras. Inbyggt ekolod med minnesfunktion gör att skepparen alltid kan “gå tillbaka” i tid och återfinna ett passerat stim eller fiskeplats. Databasen innehåller flera tusen specialställen, kanter, stenar, vrak mm. De båda ekoloden arbetar med olika frekvenser och ger därmed inte bara information om fisk utan också bottenbeskaffenheten.
• 2009 En helt ny styrmaskin monteras.
• 2010 Clipper byggs om från tre vattentäta sektioner till fem. Länssytemet byggs om från två till tre oberoende drivkällor.
Ny stabilitetshandbok med tillhörande beräkningar utförs för att anpassas till nya moderna krav.
• 2011 Clipper får som första turbåt full ISM-klassning efter uppvisande av ett fullständigt kvalité- och säkerhetssystem. AIS sändare/mottagare monteras för bättre kontroll på fartygstrafiken. Clipper kan följas på www.marinetraffic.com. Nya miljövänliga propellerblad monteras, vilket ger en nästan vibrationfri gång tillsammans med 10% högre effekt och lägre bränsleförbrukning.
Clipper når 12 knop under provturen.
• Vidare har investerats i sjöräddningsdräkter för alla ombord samt 40 st superfina uthyrningsspön Maxximus Solid Carbon 20-60 lbs med Maxximus 777-rullar.

Instrument:

• Clipper har dubbla DGPS:er, Simrad CP 40 DGPS kartplotter med elektroniskt sjökort samt Shipmate DGPS med c:a 4000 fiskeplatser.
Hon har dubbla färg-ekolod med olika frekvenser, Skipper & Furuno. Det lågfrekventa är särskilt bra att söka intressanta bottnar efter havskatt och små vrak, medan det högfrekventa söker fisk i vattnet.
Clipper har även dubbla färgradar, Simrad 42C & Furuno, för att undvika kollision samt för framfart i dimma och nedsatt sikt. Den ena, Simrad, har ARPA-funktion för noggrann målföljning och antikollisionlarm.
Clipper har även elektronisk handstyrning och Simrad autopilot.

Säkerhet/Radio:

• Clipper är fulladdad med den senaste radiostyrningen i GMDSS-systemet, VHF-DSC Sailor med automatisk larmfunktion, en extra VHF Sailor för kommunikation, bärbar SART för att med radarn finna nödställda. Bärbar vattentät handburen VHF samt EPIRP som automatiskt flyter upp till ytan och larmar.

Säkerhetsutrustning:

• Clipper har massor av utrustning för att klara nödsituationer
• Fladens Sjöräddningsdräkter 44st.
• Flytvästar 50st.
• 3 st 25:mans livflottar
• Automatisk brandsläckning i maskinrum.
• Brandlarm i hela fartyget.
• Nödgenerator
• Dubbla drivkällor för ström.
• Nödbatterier.
• Dubbla brandpumpar.
• Dubbla uppsättningar länspumpar.
• Brandisolerade skott A60 mellan maskinrum och passagerarutrymmen

Säkerhetskultur:

• Clipper besiktigas årligen av Sjöfartsverket. Såväl fartyg som besättning testas. Clipper har en godkänd säkerhetsorganisation enligt ISM-koden och ett extra stort Fartområde för turbåtar (Stor Kustfart).
Besättningen har all nödvändig utbildning och certifiering. Vidare finns alla nödvändiga försäkringar för fartyg och passagerare.

Fartygsdata:

• Fartområde: Stor Kustfart -B (innanför Hanstholm-Lindesnäs dvs hela Kattegatt, Skagerack & Östersjön)
• Passagerare: 40st i Stor Kustfart
• Byggd: 1967 renoverad 1991
• Deplacement: 110 ton
• Brutto: 77
• Längd: 20.41 m
• Bredd: 5.76 m
• Djup: 3.05 m
• Huvudmaskin:
• Caterpillar 3406E, 550hk ny år 2000
• Nödgenerator: Valmet 50hk, ny år 2003
• Propeller: Hunnestedt 4 blad ny år 1998 Styrmaskin:
• Tennfjord Fart: 11 knop

Bildpel från M/S Clipper. Arrangerade av Pontus dotter Carolina Bengtsson.

Varukorg
Rulla till toppen